2 Mayıs 2016 Pazartesi

Nehir Altı Nehir | Savaş Çağman

artSümer galerinin kapısından girdiğinizde Fulya Çetin’in isim koymadığı yeğlemediği kanvasları ile karşılaşıyorsunuz. Ama manidar bir ismi var serginin “nehir altı nehir”… Derinden akan bu nehir ilkin size yüzeysel bir foto-gerçeklik sunuyor gözükse de, nehrin altında başka bir nehir akıyor…
Girişte yer alan biri kadın ve diğeri erkek figürlü iki iş, cinselliği ile ne yapacağını bilememenin tedirginliği, erkek olmak ve kadın olmanın tehlikeli yüzünü çağrıştırıyor. Foto gerçeklik içinde kucağında kirpi tutan kadın (erkek yüzlü La Joconde gibi eksik gülümseyen) ve timsaha sarılmış adam, cinsiyet ile olan insanca sorunsala gönderme yapar gibi… 
Sergide su ve ırmak teması yinelenip duruyor. Irmak, mitolojideki Lethe ırmağının durgunluğunda, Hades’e uzanan, ölülerin unutma ırmağı gibi… Bu yüzden belleğe, anımsamaya, şipşak estetiğinde dijital fotoğrafa öykünmeler, kadın, ölüm gece, su ve vahşi hayvanlar üstünden bakanın bilinçaltına birçok gönderme yapıyor… | 2013 İstanbul, Karaköy