10 Haziran 2016 Cuma

İnsanlıktan Çıkmak | Savaş Çağman

Şu birkaç günün anımsattıklarına not düşesim var... Arkadaşım soruyor "insanlıktan çıkmak bu kadar kolay mı?" Ne yazık o kadar kolay. İki gün önce çalıştığım kafe'ye tombulca genç bir kız geldi, yanındaki erkek arkadaşıydı sandım. Buyur ettim. Gözlerini benden ayırmayıp hınçla bakıyordu. Hava bunaltıcıydı ve su ister misiniz, birşey ikram edeyim mi? diye sordum. Hayatımın en kaba hayırını aldım.
Mahatma GandhiHaricanlar diyelim onlar Hari'nin çocukları dediği Hindistan'ın en alt, ve en fakir sınıfı Parya'ların tuvaletlerini temizlermiş. İsa, On İki Havarisi'nin ayaklarını yıkamış son akşam yemeğinde, hem de onlardan birinin ihanet edeceğini açıklar açıklamaz. Eğilmek, saygı ve hürmet göstermek Onur'dandır. Hizmette olmak işe yaramaktır. Hayatta olduğunuzu böyle hissedersiniz, en azından ben öyle hissediyorum... Defahatla erdemliyim ve iyiyim demek en büyük kibir, o yüzden sadece umarım iyi olmaya gayretim devam eder, Rab şaşırtmaz diyorum kendi kendime... 
Genç irisi kızın kim olduğunu işverenim gelince anlıyorum; ben onun yerine işe alınmışım. Ha şimdi anlaşıldı diyorum garezin derin sisinden ona bakarken. Bu geçici, birkaç günlük işin İşvereni yabancı, onunla İngilizce konuşmak zorundayım. Kız bana bakarak erkek arkadaşına duyacağım tonda konuşuyor "Ben o hazırlık sınıfını biraz ciddiye alsaydım keşke, bak birileri dersini çok iyi çalışmış..."
O gün, bu sabah tacizi olmadan Oda Kule'nin geçidinden hızla yürüyordum. İki tinerci... Üstümde bozuk param yok, ben de simidimi paylaştım. Utanıyorum bunu yaşamaktan ve bunu anlatmaktan. Paylaşacak çok şeyimiz olsa, utanmasak paylaşsak ya... O kadar kolay mı? Ama paylaşacak çok şeyi olanlar belki de paylaşamaz. Ki çok örneğini gördüm. Belki de insanlıktan çıkmak böyle başlar. Her iftarda çitlerin arkasında yemek yiyenleri izleyen Suriyeli aç çocukları görüyorum... Büyük konuşmayayım belki benim de çok olsa, ben de paylaşmam... Belki de normali odur... Tıkınıp umursamamak...
Evet insanlıktan çıkmak çok kolay. Mesela zihninizi değiştiren, zihninizi yıllar boyu oyan bir uyuşturucuya bağımlıysanız. Ben narkotiklerden bahsetmiyorum sadece size; para kazanma köşe dönme hırsı, dindarlık, bir ideolojiye körü körüne inanmak, alkol, narkotikler ve bir sürüsü... Aslında karıncayı incitmicek bir tanıdığım var, sınır bölgeleri IŞİD tarafından vurulurken Kürtler ölsün ya... yazısını paylaşmıştı Facebook'ta. Bazısı da, Ermeniler zaten hak etti yani diyen kişiler... Alman'a, ona buna kızacak birini bulup öz eleştiri yapmayı unutanlar.
Evet insanlıktan çıkmak çok kolay... O kadar kolay ki biri için tuttuğum yasla ilgili eşek şakası yapmak bile cool olmak sanılıyor... Evet uyuşmamak zor, insan kalmak zor, insanlıktan çıkmak ise çok kolay... Günün kalanında da, Andrea Miglio'nun liderliğinde çalışan bir grup bilim adamının NASA'nın Kepler Misyonu verileri ile Samanyolu'nun M4 Yıldız Kümesi'nin şarkı söylediğini keşfetmesini izliyorum, bu hallerimize bakıp nedir şimdi bu derken...